27-10-07

BLIJ, BOOS,BANG, VERDRIETIG

Van 15 tot 26 oktober werkten wij rond het thema "Gevoelens".

In de klas hebben we 4 prenten gehangen waarop duidelijk te zien was dat de persoon op de prent blij, bang, boos of verdrietig was.

De kleuters mochten dagelijks, of meerdere keren per dag hun symbooltje bij de door hen gekozen prent plaatsen en konden dan vertellen waarom ze zich blij, bang, boos of verdrietig voelden.

De bedoeling van dit thema is de kleuters dichter bij hun gevoelens te brengen


Een gevoel herkennen
De kleuters worden zich bewust van wat ze ervaren en doen (lichamelijke signalen) bij hun gevoelens.
Zo kunnen ze een bepaald gevoel beter herkennen op het moment dat ze het zelf ervaren en later ook als anderen ermee te maken hebben.
 



Een gevoel benoemen
De kleuters leren het gevoel een naam te geven en slagen er ook geleidelijk aan beter in om verschillende gevoelens van elkaar te onderscheiden


Een gevoel erkennen
De kleuters moeten de gevoelens daarnaast ook leren erkennen: durven toegeven en aanvaarden dat je een bepaald gevoel hebt, het gevoel toelaten en het niet wegstoppen of opkroppen.



Met een gevoel leren omgaan
De kleuters zullen hun gevoelens mogen en kunnen uiten, weliswaar op een sociaal aanvaardbare manier.
Zij weten dat ze boos mogen zijn (al dan niet terecht), zij mogen dit ook uiten, maar zij zullen daarom niet bijten, stampen, materiaal stuk gooien, ... .
Samen met de leerkracht, zal de kleuter bouwen aan deze sociale vaardigheden.


13:28 Gepost door Juf. Mariane in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.